*** aangevuld op 23 september 2023, na vondst van de afrekeningbonnetjes van de campings ***
Met bijdrages van Leen.
Eind juli 1975 heb ik met Diny's broer Leen op de bromfiets een trektocht gemaakt naar de bron van de Maas in Frankrijk. Maar laat ik Leen eerst even voorstellen.
Leen is de vijf jaar jongere broer van Diny. Ik had vanaf het begin een goede klik met hem, maar het intensievere contact begon toen Diny en ik ons eigen huis kregen. Leen had toen ook al een paar jaar verkering met Gabriëlle en zij vonden het fijn om bij ons op bezoek te komen, daar hadden we genoeg privacy om gezellig samen te zijn. Feitelijk zijn van Diny's familie, Leen en Gabriëlle degenen met wie wij de meeste omgang hadden. Wanneer zij ons bezochten, waren Diny en Leen altijd de grootste praters en het gebeurde regelmatig dat, wanneer we al in de woonkamer afscheid van elkaar hadden genomen, we in de deuropening en op het trapportaal nog een half uur aan het napraten waren, voordat zij écht naar huis gingen. Ik zei dan steevast "ik ga alvast naar bed hoor" en dat was dan het sein voor het échte vertrek.
Leen en Gabriëlle zijn vijf jaar na ons getrouwd, in de winter van 1977. Om hen een gezicht te geven hieronder één van hun trouwfoto's.
Leen en Gabriëlle in deur van het stadhuis van Schiedam, klaar om het ja-woord te zeggen |
Ik weet niet wie er op het idee kwam van de trektocht, die het onderwerp is van deze post. Waarschijnlijk is het idee langzaam geboren. Leen en ik waren avontuurlijker dan onze partners en wilden best wel, bovenop onze "gewone" vakantie, een bijzonder extra reisje maken. Diny en Gabriëlle waren met minder tevreden, gewoon thuiszijn vonden ze ook al heerlijk. Hoe dan ook, uiteindelijk hebben Leen en ik een plan uitgewerkt om samen op de bromfiets een trektocht te maken naar de bron van de Maas. De tocht zou ongeveer een week duren en we zouden overnachten in een tent op campings. De brommers: Leen had een Zündapp, een brommer met versnellingen en ik gebruikte de Puch-maxi van Diny. Diny's bromfiets had geen versnellingen en had daardoor minder trekkracht dan de Zündapp van Leen, hetgeen een probleem zou kunnen zijn in de heuvels. Daarom vervoerde Leen de zwaardere spullen zoals de kookspullen, het gereedschap en de tentstokken. Een ander voordeel van de Zündapp was, dat die een grotere benzinetank had dan de Puch maxi. Met een volle tank kon ik maar 100km rijden, wat een probleem kon zijn wanneer we niet op tijd een bezinepomp tegenkwamen. Zo konden we in het geval van benzinetekort uit Leen's tank benzine overhevelen. We gebruikten de tentspullen die ik van mijn ouders had "overgenomen". Leen kocht waarschijnlijk een fietstas, ik had er nog een van mijn ouders. Alles "low-budget", zoals je dat nu zou noemen. We hadden wel een beetje moeite met de helm die we (sinds kort) in Nederland, maar in ieder geval in het buitenland moesten dragen. Het dragen van de helm was ook minder comfortabel, omdat het heel erg warm was tijdens onze reis ...
De Puch-maxi zou uiteindelijk tot 1987 dienst doen en had toen ruim 40.000 km gelopen, als herinnering bewaar ik het instructieboekje ... |
Het grappige is, dat wat mij betreft de geschiedenis zich herhaalde. Immers, in de jaren vijftig van de vorige eeuw hebben mijn vader met zijn zwager Wout ook een trektocht gemaakt op de bromfiets. Zo zijn wij, als familie, in Chêne terecht gekomen bij Tante Elisa. Ik heb daar in een eerdere post al over verhaald.
Voordat ik de trektocht met Leen ga beschrijven, wil ik benadrukken dat Diny en Gabriëlle best erg vooruitstrevend waren in het ons gunnen van dit avontuur. Uit kringen dicht bij ons hoorden we geluiden, dat anderen vrouwen hun partner niet alleen op vakantie zouden laten gaan. Veel later, toen ik het druk had met studie en werk, heb ik het Diny ook gegund om zonder mij, met vrienden, op vakantie te gaan. Dat is ook altijd onze filosofie van het huwelijk geweest: elkaar voldoende vrijheid geven om dingen alleen te doen en daardoor niet te "verstikken" in het huwelijk ...
Maar nu dan de reis. De route die we uiteindelijk gereden hebben, heb ik direct al na de trektocht gevisualiseerd in de volgende afbeelding ...
De route die we afgelegd hebben |
Jaja, het was 1975. Toen waren er nog geen computers, laat staan websites zoals "Maps", waarbij je zoiets netjes op kaart kan zetten en een mooie afbeelding van kan maken. Hoe heb ik deze afbeelding dan gemaakt? Ik wilde mijn landkaarten niet "verknoeien" door er op te tekenen. Dus nam ik de kaart, legde daar een glasplaat op, tekende daar met viltstift de route op en maakte vervolgens daar een foto van, in dit geval een "dia".
Voor ons tentje op ons eerste overnachtingsplaats Yvoir |
Voor de winkel in Fumay, waar we proviand inkochten ... |
De lunch gebruikte we op een leuke plek langs de Maas. Toen wisten we niet, dat de kwaliteit van dia's sterk achteruit zou gaan met het klimmen der jaren ... |
Leen fotografeert de bron van de Maas |
Tegenwoordig ziet de plek er iets professioneler uit, zoals deze onderstaande foto op internet laat zien.
Zo is tegenwoordig de bron van de Maas "aangekleed" (foto internet) |
De bron werd even later een piepklein stroompje ... dat even later onder de eerste brug stroomt |
Leen neemt een bad in Lac de Longemer |
Daarna trokken we via de Col de la Schlucht de Vogezen over. Deze bergpas van 33 kilometer lang, is een aaneenschakeling van bochten en de uitzichten maakte een grote indruk op ons. Deze herinnering bracht mij vier jaar later op het idee om aan de oostelijke voet van de Col de la Schlucht, in Luttenbach-près-Munster, met het gezin een zomervakantie door te brengen. Na de afdaling van de Col de la Schlucht reden we via Colmar en door het Rijndal naar Straatsburg, waar we overnachtten en wel op Plage de Strasbourg "Baggersee". Daar hebben we de kathedraal aan de buitenkant bekeken, een imposant bouwwerk waarvan "de eerste steen" in de 12de eeuw gelegd is. Ondanks het feit, dat de onderstaande foto zeker niet de mooiste is die ooit van de Kathedraal van Straatsburg gemaakt is, geeft hij door de geparkeerde auto's een mooi beeld van de tijd waarin we de trektocht maakten.
De kathedraal is zo imposant, dat om het een beetje in beeld te krijgen, deze foto over een naastgelegen parkpeerplaats genomen is |
De "Zwarte poort", onderdeel van de eeuwenoude stadsmuur van Trier (foto internet) |
Vanaf de hoger gelegen camping heb je een mooi uitzicht over Maastricht |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten