22 maart 2023

Onze eerste meerdaagse trektocht samen (1985)

Wanneer jullie trouwe lezers van mijn blog zijn, weten jullie dat ik dol ben op meerdaagse trektochten. Mijn eerste trektocht deed ik samen met mijn vader. Toen ik elf jaar was fietste ik met hem in tien dagen naar en door België (link). Een gouden greep van Pa, hij vormde me met deze onvergetelijke tocht 😁! Daarna bromfietste ik, samen met mijn zwager Leen, in de tweede helft van de jaren zeventig diverse trektochten. We gingen naar de bron van de Maas (1975), naar Noorwegen (1976), naar de stranden van Normandië (1978) en tenslotte door Engeland en Wales (1980). Al deze tochten heb ik al verhaald in deze blog. Met het gezin hebben we heel wat afgewandeld in Frankrijk en Zwitserland, maar dat waren "slechts" eendaagse tochten. Ik had wel weer eens zin om een meerdaagse trektocht te maken en had Diny enthousiast gekregen voor een vierdaagse kampeerwandeltocht in de Belgische Ardennen. Daar ga ik in deze post over verhalen ... en wel op een speciale manier. Ik heb namelijk kort na die tocht een fotoboekje gemaakt. Ik maakte gebruik van zo'n boekje waar je foto's kunt inschuiven en tekst naast kan schrijven. Kennen jullie die nog? Van elke dag dat we onderweg waren heb ik een kort verslag gemaakt en dat tussen die foto's gezet. Die dagverslagen zet ik bijna letterlijk, tussen "aanhalingstekens", in deze post. Dat wordt verder, tussen **sterretjes **, aangevuld met hedendaags commentaar. De uit het fotoboekje geselecteerde foto's worden voorzien met de nagenoeg originele "ondertiteling". We gaan zien of dat een beetje leuk leest.

TREKTOCHT BOMAL - DURBUY - NOISEUX - HOTTON - SOY - BARVAUX - DURBUY - BOMAL

15 MEI T/M 19 MEI 1985

"15 mei: Eerst Dennis naar Ria en Kees gebracht. Daarna naar Camping International in Bomal gereden. Een mooie camping, maar het sanitair is niet erg schoon en er is geen winkel op de camping. 's Avonds hebben we nog getraind (**hardgelopen**), naar Aisne en terug. Daarna naar Diana gebeld. Alles was goed thuis".

** Onze zoon Dennis was toen ruim elf jaar; Ria en Kees waren onze vrienden; Diana, onze dochter van toen bijna negentien jaar, had thuis het rijk alleen 😉**

Tent opgezet en ingericht >> kopje "oploskoffie" zetten

Ons plekje op camping International te Bomal

"Eerste loopdag: Bomal - Noiseux
Vertrek Bomal 10u20, prima weer. In Durbuy broodjes gegeten, kaarten geschreven en langs de Ourthe gezeten. Via Petit-Han en Grand-Han in één keer doorgelopen naar Noiseux. Aankomst 15u30. De camping was twee kilometer verder dan we gedacht hadden, aan de andere kant van Noiseux. Totaal hebben we zeventien kilometer gelopen. Camping Noiseux is een mooie en schone camping, vooral het sanitair. Nadeel: maar één warme douche en weer geen kampwinkel. Opmerking: te veel langs grote wegen gelopen tussen tussen Barvaux en Durbuy en tussen Grand-Han en Noiseux. Deze route was de  "Aisne  en Ourthe wandeling".

Foto's van dag 1) ...

Start 9u35, klaar met lopen 14u, totaal 15,5 km
Het traject Noiseux - Hotton is onderdeel van de Aisne en Ourthe wandeling
Het traject Hotton - Melines is onderdeel van de GR57

"Eerst moesten we teruglopen naar de eerste brug van Noiseux, want de alternatieve route binnendoor via Fronville gaat niet door, omdat het over militair terrein gaat. Om twaalf uur koffie gedronken in Hotton. We gaan door op de GR57 richting Soy. Een heel leuk pad. Eerst langs rotsen waar bergbeklimmers aan het oefenen zijn. Daarna over een leuk bospad. De tent wordt opgezet op camping Moulin de Melines (vlakbij Soy). Leuke camping en de GR57 loopt zelfs over de camping. Op de camping een leuk klein winkeltje, waar we wat boodschappen hebben gekocht. Daarna nog naar Soy gewandeld (twee kilometer) en een stukje door het bos. Terug op de camping naar Nederland gebeld. Dennis heeft het naar zijn zin".

Foto's van dag 2)

de Ourthe vanaf de brug bij Noiseux

Koffie drinken in Hotton.
Een bekende patisserie, zie tekst tussen ** ** hieronder ...

** We dronken koffie bij een café/patisserie in Hotton, maar niet zo maar een willekeurige. Het was hetzelfde etablissement waar Pa en ik vierentwintig jaar eerder (1961) wat gebruikten. Toen kwamen wij vanuit Chêne en fietsten naar huis, terugkerend van onze meerdaagse fietstocht en logeerpartij bij tante Elisa en ome Louis
(link). Hieronder nog een foto, gemaakt door Pa vierentwintig jaar eerder**.

In 1961 gebruikten Pa en ik ook al wat bij dit etablissement ...

We keken bij een cursus bergbeklimmen ...

Na een klein klimmetje hadden we een mooi uitzicht over Hotton.

Ons plekje op camping Moulin Melines

Derde loopdag: Melines - Barvaux
Start 9u15, klaar met lopen ongeveer 15u40, totaal 24,5 km .Traject GR57

"De GR57 loopt over de camping. Eerst vrij steil omhoog door bos, later afwisselend weiland en bos met mooie kapel bij Soy. Onderweg met andere lopers opgelopen en verder een stuk van de GR57 afgesneden bij Érezée d.w.z. het pad 27 genomen van de Aisne en Ourthe route. Na Eveux een mooi pad steil omhoog. Daarna door Wéris en opnieuw steil omhoog naar de resten van een hunebed. Vervolgens richting Barvaux. Camping Pré de Moutons (twee kilometer na Barvaux): een leuk strookje aan het water, prachtig sanitair en een lekkere douche. Inkopen gedaan in Barvaux en naar Ma gebeld. Gert Tiele (**een clubgenoot van AV Fortuna én latere buurtgenoot**) nog gezien, hier in België! Een zeer vermoeiende dag ..."

Foto's van dag 3)

We vervolgden de GR57 over dit bruggetje van de camping

Mooi gezicht op Soy

Fraai kapelletje bij Ferré - Chêne

Zicht op Barvaux

Plekje op camping Pré des Mouton

Na een lekkere douche een bakkie koffie zetten ...

Vierde loopdag: Barvaux - Durbuy - Bomal
Start 9u30, klaar met lopen ongeveer 12u45, totaal 12 km .Traject GR57

"Eerst weer terug naar Barvaux. We hoorden klokkengelui ..... Popie Jopie?! Nee, een heuse commune. Tussen Barvaux en Durbuy een leuke route door bos. Ook het stuk naar Bomal zéér leuk door bos, weide en akkers. Leuke smalle paadjes, door "koeienhekjes"en over beekjes. Nadat we de auto op de camping hebben opgehaald, eerst nog wat vlaaien gekocht en daarna richting Nederland gereden. Dennis opgehaald bij Ria en Kees. We kijken terug op een leuke wandelvakantie".

Foto's van dag 4)

Niet Popie Jopie, maar een commune in Barvaux

**De tekst onder bovenstaande foto verdient enige toelichting. Rond de tijd dat wij deze wandeling maakten, was er in de media veel aandacht voor het bezoek van Paus (Johannes Paulus II) aan Nederland en België. Ook programmamakers Henk Spaan en Harry Vermeegen (van het programma Pisa) speelden daar op in en hadden een spottend lied gemaakt in verband met het bezoek. Dat liedje (pausparodie) heette "Popie Jopie",
link**

Leuk paadje op de GR57 tussen Durbuy en Bomal
Let op het rood/witte teken van de GR57 op de boom links ...

... en hier dan een bruggetje met een "koeienhekje"...

Deze post eindigt met de "samenvatting en conclusies, met leerpunten" voor een volgende tocht, zoals beschreven is op het laatste inschuifkaartje in het plakboek van deze tocht.

"Samenvatting en conclusies, met leerpunten" van de tocht.

** De belangrijkste conclusie was dus "duidelijk voor herhaling vatbaar". De volgende soortgelijke tocht vond echter pas vijf jaar later plaats en wel in Engeland. Het zal dus nog wel even duren voordat de post over die tocht zal verschijnen ... Dus nog even geduld alsjeblieft 😉!

Ik ben erg visueel ingesteld en houd van kaarten. De blogger zou "ik" niet zijn, wanneer hij (kan je het nog volgen?!) niet met zijn vinger op de kaart de gelopen route zou proberen te reconstrueren. Met Google Maps kom je een heel eind, hoewel de gelopen afstand niet helemaal klopt. Hoe dan ook, hieronder het resultaat.**

Een zo goed mogelijke reconstructie van de gelopen route met behulp van Google Maps (2023).